استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر در عرصه کار و زندگی است. مدیریت زمان شامل مجموعهای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است و به عبارتی «وقت طلاست». و این موضوعی است که همه ما، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفهای، نیاز داریم با آن روبرو شویم تا در زندگی موفق شویم و اکنون نگاهی به اصول عمومی مدیریت زمان خواهیم داشت.
1. تحلیل و بررسی: روشی است که در حال حاضر از وقت خود استفاده میکنید. این کار نباید از طریق حافظه انجام شود، برای ثبت نحوه گذراندن وقت میتوانید از یک دفتر یادداشت، دفتر گزارش فعالیت یا یک دفتر برنامهریزی با بخشهای تفکیک شده به ساعت برای ردیابی فعالیتها استفاده کنید.
2. الویت بندی: اولویتبندی یکی از مهمترین قدمهای مدیریت زمان است، این عمل کمک میکند که موارد زمانبر که نه اوقات خوشی را ترتیب میدهند و نه کمک میکنند که به اهداف خود دست یابید را حذف کنید و فعالیتهایی را تعیین کنید که از آنها لذت میبرید و آنها را خوب انجام میدهید.
3. برنامه ریزی: روش برنامهریزی مناسب خود را انتخاب کنید در برنامهریزی شخصی، از طریق هدفگذاری و ترسیم مسیر دستیابی انجام میشود و در برنامهریزی حرفهای، برنامهریزی، پروژهمحور است و باید از طریق نرمافزارهای برنامهریزی رسمی انجام شود.
4. از مزاحمت ها جلوگیری کنید: با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری، جواب ندادن به تلفن، اضافه کردن انجام برخی فعالیتها به فهرست کارهای فردا، آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخیص اهمیت اولویتها ضروری است و...
5. مدیریت میز کار: باید میز خود را سازماندهی کنید، نباید اسناد و مدارک را روی هم بر روی میز انباشته کنید. با داشتن یک میز با کاغذهای مرتب و تمیز شما میتوانید بهتر کارهای انجام نشده خود را پیدا کنید به بخشهای کوچکتر تقسیم کرده و جداگانه هریک را انجام دهید.
6. قبل از ترک دفتر کار خود، فهرست کارهای فردا را مرور کنید.
«موفق باشید»
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.