مدیریت فرهنگی

علمی است که می خواهد فرهنگ را مطالعه و آن را مدیریت کند

۱۳ مطلب توسط «سیما زین الدینی» ثبت شده است

سال نو همراه با شادی و موفقیت

عید حقیقی را آنانی درک می کنند

که با یک چشم بر گذشته بگریند

و با چشم دیگر به آینده لبخند بزنند.

پاینده باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

تمایزهای زیبایی شناختی و سرمایه فرهنگی

همانطور که گروه های اجتماعی در سرمایه مادی خود با یکدیگر تفاوت دارند در سلیقه های خاص خود، مهارت ها و مجموعه اطلاعاتی که برای رمزگذاری و تفسیر موقعیت اجتماعی چون تحصیل و کار مورد استفاده قرار می دهند نیز متفاوت هستند. میزان تفاوت در سرمایه فرهنگی افراد و گروههای اجتماعی که در فعالیت های مربوط به اوقات فراغت ظهور می کند سبب می شود تا افرادی که دارای سرمایه فرهنگی غنی هستند نسبت به کسانی که از این نظر غنی نیستند، دارای سبک زندگی متفاوت باشند.

«مفهوم سرمایه فرهنگی» به عنوان تمایلات زیبایی شناختی به استعداد و توانایی درک و رمزگشایی و نیز توانایی ارزشگذاری آثار هنری اشاره دارد و درک آثار هنری نیز بستگی به این دارد که فرد در یک دوره طولانی سرمایه فرهنگی مناسبی را در اختیار داشته باشد. در واقع آثار هنری که متعلق به طبقات برتر است، دارای کدهای پیچیده هستند و آثار هنری که به فرهنگ عامه اختصاص دارد فاقد این پیچیدگی هستند. بنابراین هر کسی نمی تواند هنر و یا موسیقی جدی تر مثل موسیقی کلاسیک را درک کند و برای درک آن باید بتواند آن را رمزگشایی کند و قدرت رمزگشایی را نیز سرمایه فرهنگی به فرد می دهد. در واقع «سرمایه فرهنگی ذائقه را شکل می دهد» پس کسانی که این نوع سرمایه را به میزان زیادی در اختیار دارند بهتر می توانند پیام اثر را درک کنند و در نتیجه بیشتر به طرف آن گرایش پیدا می کنند.(بوردیو)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

خلاقیت و نوآوری در مدیریت

درغالب مدیریت سازمان، موفقیت نهایی و حتی گاهی بقای آن به میزان توانایی برنامه ریزان در ایجاد نوآوری و به کارگیری فکرهای نو بستگی دارد. مهمترین دلیل نیاز به خلاقیت و نوآوری بروز مشکل است. حل مشکل به دو شیوه حل عقلایی و حل خلاقانه، میسر است و یکی از چالشها و وظایف خطیر مدیران ایجاد یک نظام حمایتی برای پرورش نوآوری است. اجمالا" اصول مدیریت برای نوآوری بدین شرح اند: جداسازی افراد از یکدیگر و جورکردن افراد باهم، نظارت و گوشزد کردن و درنهایت پاداش دادن به افرادی که چندین نقش را ایفا می کنند.

موانع ذهنی خلاقیت: انسدادهای ادراکی موانع ذهنی خلاقیت هستند که بطورخلاصه ومثمرثمر چهار نوع از انسدادهای ادراکی را در زیر می بینیم:

1.      ثبات: برخی اوقات خلاقیت را از بین می برد. و نمونه از انسدادهای ادراکی مبتنی بر ثبات تفکر عمودی و فقط استفاده از یک زبان تفکر است.
!
دومین نماد از انسداد ادراکی استفاده از یک زبان فکر کردن است. زبانهای نمادین (ریاضیات)، تصورات حسی، احساسات و عواطف و تصورات بررسی که هرقدر بیشتری دراختیار حل کنندگان مشکل قرار می گیرد، راه حلهای آنان بهتر و خلاق تر خواهدبود

2.       تعهد: به محض اینکه افراد به یک نقطه نظر خاص تعریف، یا راه حل متعهد می شوند، محتمل می شوند که آن تعهد را پیگیری کنند. دوگونه ای از تعهد که انسدادهای ادراکی را باعث می شود، کلیشه سازی مبتنی بر تجربه گذشته و نادیده گرفتن مشترکات است.
دومین تجلی انسداد ادراکی مبتنی بر تعهد، شکست در شناسایی شباهتها میان قطعات به ظاهر ناهمگون داده ها است. یعنی فرد ناتوان در ایجاد ارتباطات، شناسایی موضوعها، یا درک مشترکات می شود، توانایی در یافتن یک تعریف یا راه حل برای دو مشکلی که به نظر غیرمشابه می آیند یکی از ویژگیهای افراد خلاق است

3.      تراکم: انسدادهای ادراکی درنتیجه تراکم و تلخیص اندیشه‌ها رخ می‌دهد.!

4.      بی خیالی: بعضی از انسدادهای ادراکی به دلیل ترس، ناامنی و یا عدم کنجکاوی و جهت گیری در مقابل فکر کردن استموفق باشید                               .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

مدیریت استعدادهای کارکنان کلیدی



امروزه اعتقاد این است که منابع انسانی مهم‌ترین مزیت رقابتی و سرمایة سازمانی است و به همین دلیل، بر نقش ارزشمند افراد در سازمان تأکید شده است و مدیریت مطلوب آن‌ها بسیار مهم و حساس تلقی می‌شود. مدیریت استعداد نشان‌دهندة نوعی تغییر پارادایم، از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی نوینی است که دربرگیرندة توجه به نخبگان سازمانی است. یکی از گام‌های اولیه در مدیریت استعداد، شناسایی کارکنان کلیدی و استعدادهای سازمانی است. مصاحبه با کارشناسان و مدیران، مجموعة جامعی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های عمومی و تخصصی کارکنان کلیدی را شناسایی می‌­کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

سلامت روانی مدیر

  • احساس تعهد.
  • اعتماد به نفس و عزت نفس بالا.
  • توانایی مقابله با استرس و ایستادگی در برابر مشکلات.
  • داشتن هدف و معنا در فعالیت ها و روابط.
  • انعطاف پذیری در برابر آموزش چیزهای جدید و سازگاری با تغییرات.
  • توانایی ساخت و حفظ روابط مسّرت بخش.
  • برقراری تعادل بین کارو تفریح، استراحت و فعالیت.
  • میل و اشتیاق به زندگی و توانایی خندیدن و شادبودن.
                                                                                         موفق باشید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

مدیریت زمان

استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر در عرصه کار و زندگی است. مدیریت زمان شامل مجموعه‌ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است و به عبارتی «وقت طلاست».  و این موضوعی است که همه ما، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای، نیاز داریم با آن روبرو شویم تا در زندگی موفق باشیم و اکنون نگاهی به اصول عمومی مدیریت زمان خواهیم داشت.

1.       تحلیل و بررسی: روشی است که در حال حاضر از وقت خود استفاده می‌کنید. این کار نباید از طریق حافظه انجام شود، برای ثبت نحوه گذراندن وقت می‌توانید از یک دفتر یادداشت، دفتر گزارش فعالیت یا یک دفتر برنامه‌ریزی با بخش‌های تفکیک شده به ساعت برای ردیابی فعالیتها استفاده کنید.

2.                             الویت بندی: اولویت‌بندی یکی از مهمترین قدم‌های مدیریت زمان است، این عمل کمک می‌کند که موارد زمان‌بر که نه اوقات خوشی را ترتیب می‌دهند و نه کمک می‌کنند که به اهداف خود دست یابید را حذف کنید و فعالیت‌هایی را تعیین کنید که از آنها لذت می‌برید و آنها را خوب انجام می‌دهید.

3.       برنامه ریزی: روش برنامه‌ریزی مناسب خود را انتخاب کنید در برنامه‌ریزی شخصی، از طریق هدفگذاری و ترسیم مسیر دست‌یابی انجام می‌شود و در برنامه‌ریزی حرفه‌ای،‌ برنامه‌ریزی، پروژه‌‌محور است و باید از طریق نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی رسمی انجام شود.

4.       از مزاحمت ها جلوگیری کنید: با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری، جواب ندادن به تلفن، اضافه کردن انجام برخی فعالیت‌ها به فهرست کارهای فردا، آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخیص اهمیت اولویت‌ها ضروری است و...

5.       مدیریت میز کار: باید میز خود را سازماندهی کنید، نباید اسناد و مدارک را روی هم بر روی میز انباشته کنید. با داشتن یک میز با کاغذهای مرتب و تمیز شما می‌توانید بهتر کارهای انجام نشده خود را پیدا کنید به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و جداگانه هریک را انجام دهید.

6.       قبل از ترک دفتر کار خود، فهرست کارهای فردا را مرور کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

مدیریت زمان

استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر در عرصه کار و زندگی است. مدیریت زمان شامل مجموعه‌ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است و به عبارتی «وقت طلاست».  و این موضوعی است که همه ما، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای، نیاز داریم با آن روبرو شویم تا در زندگی موفق شویم و اکنون نگاهی به اصول عمومی مدیریت زمان خواهیم داشت.

1.       تحلیل و بررسی: روشی است که در حال حاضر از وقت خود استفاده می‌کنید. این کار نباید از طریق حافظه انجام شود، برای ثبت نحوه گذراندن وقت می‌توانید از یک دفتر یادداشت، دفتر گزارش فعالیت یا یک دفتر برنامه‌ریزی با بخش‌های تفکیک شده به ساعت برای ردیابی فعالیتها استفاده کنید.

2.                             الویت بندی: اولویت‌بندی یکی از مهمترین قدم‌های مدیریت زمان است، این عمل کمک می‌کند که موارد زمان‌بر که نه اوقات خوشی را ترتیب می‌دهند و نه کمک می‌کنند که به اهداف خود دست یابید را حذف کنید و فعالیت‌هایی را تعیین کنید که از آنها لذت می‌برید و آنها را خوب انجام می‌دهید.

3.       برنامه ریزی: روش برنامه‌ریزی مناسب خود را انتخاب کنید در برنامه‌ریزی شخصی، از طریق هدفگذاری و ترسیم مسیر دست‌یابی انجام می‌شود و در برنامه‌ریزی حرفه‌ای،‌ برنامه‌ریزی، پروژه‌‌محور است و باید از طریق نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی رسمی انجام شود.

4.       از مزاحمت ها جلوگیری کنید: با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری، جواب ندادن به تلفن، اضافه کردن انجام برخی فعالیت‌ها به فهرست کارهای فردا، آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخیص اهمیت اولویت‌ها ضروری است و...

5.       مدیریت میز کار: باید میز خود را سازماندهی کنید، نباید اسناد و مدارک را روی هم بر روی میز انباشته کنید. با داشتن یک میز با کاغذهای مرتب و تمیز شما می‌توانید بهتر کارهای انجام نشده خود را پیدا کنید به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و جداگانه هریک را انجام دهید.

6.       قبل از ترک دفتر کار خود، فهرست کارهای فردا را مرور کنید.

                                                                                                                          «موفق باشید»

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

موفقیت


 

موفقیت واژه ای است که همه بلا استثنا به دنبال آن هستند مثل: موفقیت شغلی، موفقیت در زندگی، موفقیت تحصیلی، موفقیت در دوستی و … که همه اینها در یک کلمه جمع میگردند به نام “موفقیت و توفیق” . برای رسیدن به موفقیت راههای بسیار زیادی را همه روزه از این و آن می شنویم اما بهتر است بهترین ها را انتخاب کرده و یا حتی خودمان مبدإ راههای مختلف موفقیت باشیم.8 پیشنهاد تقدیم می شود شاید مفید واقع شود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

آدم ها مثل کتاب اند

بعضی از آدم‌ها جلد زرکوب دارند بعضی جلد ضخیم و بعضی جلد نازک، بعضی از آدم‌ها با کاغذ کاهی چاپ می‌شوند و بعضی با کاغذ خارجی، بعضی از آدم‌ها ترجمه شده‌اند و بعضی از آدم‌ها تجدید چاپ می‌شوند و بعضی فتوکپی آدم‌های دیگرند، بعضی از آدم‌ها با حروف سیاه چاپ می‌شوند و بعضی از آدم‌ها صفحات رنگی دارند، بعضی از آدم‌ها تیتر دارند و روی پیشانی بعضی از آدم‌ها نوشته اند: «حق هرگونه استفاده محفوظ و ممنوع است» بعضی از آدم‌ها قیمت روی جلد دارند، بعضی از آدم‌ها با چند درصد تخفیف بفروش می رسند،  بعضی از آدم‌ها را باید جلد گرفت، بعضی از آدم‌ها را می شود توی جیب گذاشت، بعضی از آدم‌ها نمایش‌نامه‌اند و در چند پرده نوشته می‌شوند، بعضی از آدم‌ها فقط جدول و سرگرمی هستند و بعضی معلومات عمومی، بعضی از آدم‌ها خط‌خوردگی دارند و بعضی غلط چاپی دارند، از روی بعضی از آدم‌ها باید مشق نوشت و از روی بعضی از آدم‌ها باید جریمه نوشت، بعضی از آدم‌ها را باید چند بار بخوانیم تا بفهمیم و بعضی از آدم‌ها را باید نخوانده دور انداخت...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیما زین الدینی

رابطه سحرخیزی با موفقیت

صبح زود بیدار شوید و بدرخشید! بدانید که استفاده بهینه از ساعت‌های قبل از شروع کار کلید زندگی سالم و موفق است. بله، سحرخیزی خصوصیت رایج بسیاری از مدیر عاملان معروف، مدیران ارشد دولتی و خصوصی و بسیاری افراد دیگر است. بر طبق گفته مجله Inc ثابت شده است که افراد سحرخیز فعالتراند و بهره‌وری بالاتری دارند.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سیما زین الدینی