مدیریت فرهنگی

علمی است که می خواهد فرهنگ را مطالعه و آن را مدیریت کند

۲۱ مطلب توسط «حسین فلاح دلاور (دلاوری)» ثبت شده است

سوگواره...

 

 

اماما!

سوگواره‌ات قصه پرغصه‌‌یی است و مرثیه‌ات، اما؛ حدیث فراق دل. دلی که لبریز از التهاب هماره عشق است و نبض بودن. بودنی که پیوسته با تو معنی و تفسیر می‌شود. به گزافه‌ نگفته‌اند که گردش ایام بر ارض و سماء در معنای حقیقی‌اش مصداق عینی «کل ‌یوم عاشورا و کل ارض کربلا» است و بس. نام تو همسایه‌ شور است و یاد تو تداعی شعر و شعور. آتشی از جنس عشق بر اندام می افکند. تو را نمی‌توان خواند  مگر با بغضی گرفته که حنجره‌ات را می‌فشرد و سوزی غریب که شعله‌ورمان می‌سازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

بررسی بایدها و شایسته های مدیریت اسلامی از دیدگاه امام رضا(ع)

 

 

 

مدیریت از دیدگاه امام رضا (ع)

حضرت ثامن الحجج(ع)، والی مسلمین و مدیر امت مسلمان را به ستون خیمه تشبیه کرده و فرموده اند: «آیا نمی دانی که والی مسلمانان همچون ستون میان خیمه است که اولاً تمام بار سقف بر روی آن استوار است و ثانیاً مانند نقطه مرکزی دایره شعاعش نسبت به همه جوانب یکسان است، به طوری که هر کس در هر زمان و از هر طرف که اراده کند، به او دسترسی خواهد داشت.» امام اگرچه شرط غلبه بر مشکلات را توفیق الهی می داند، تأکید می نماید این باور کفایت نمی کند و باید مدیر برای حل دشواریها تلاش کند و برای رسیدگی امور مسلمانان برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

به بهانه انتشار یک یاداشت/ اعتدال یا التقاط

در پی طرح گفتمان موسوم به " اعتدال" در فضای سیاسی کشور و عدم تبیین دقیق این مفهوم از منظر منادیان آن، بعضا قرائت‌هایی از این شعار ارائه می‌شود که حتی بسیاری از مواضع قاطع و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با برچسب  " افراطی‌گری " !!! مورد خدشه قرار می‌دهد؛ در این نگاه اعتدال به مثابه بینش و منشی نرم و آرام تفسیر می‌شود که متعرض هیچ کژی و کاستی‌ای نمی‌گردد و به معجونی از حق و باطل دل خوش داشته است، تا هم از مواهب همراهی حق‌جویان بهره‌مند گردد و هم خویش را از تیر خشم باطل مصون بدارد و بدین صورت به نام  " اعتدال‌گرایی "، عملا  "عافیت‌طلبی " اراده می‌شود! در چنین فضایی است که چماق  " افراطی‌گری " بر سر هر سخن و اعتقاد و موضعی فرود می‌آید که درون‌مایه‌هایی از  "قاطعیت " و  "استحکام " داشته باشد؛ تا آن‌جا که حتی برخی تلویحا و برخی هم تصریحا از لزوم بازتعریف مواضع و مبانی انقلاب در چارچوب این قرائت از اعتدال دم می‌زدند و می‌زنند! غافل از آن که آنچه در میانه حق و باطل است، نه  "اعتدال"، که اساسا " التقاط " است!

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ چرا و چگونه؟!


انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگوی نجات بخش در جهان اسلام بی تردید همواره با انواع دشمنی ها و برنامه های هدفمند دشمنان برای انزوا قرار گرفته و روزی نیست که طراحی های دقیقی برای ناکارآمدی، ترسیم چهره ای غیر واقعی و نیز تضعیف آن از سوی دشمنان را شاهد نباشیم .بی شک نگاهی به خطوط فعالیت های دشمن بیرونی و درونی بیانگرآن است که دشمن به حرکت جبهه ای، هم افزایی اطلاعاتی – رسانه ای دنیای وانموده ای را از واقعیت های جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده و در این مسیر از هیچ همگامی و همراهی ای فروگذاری نمی کنند.گرچه غرب و جبهه استکبار با جنگ نرم مشغول مقابله با نظام جمهوری اسلامی است اما آن چه که انقلاب اسلامی را در برهه های مختلف در برابر این طراحی ها سربلند ساخته، قدرت نرمی است که به اتکاء به مفاهیم والای انقلاب و اسلام و توان و هوشمندی مردمی به کارآمده و برنامه های وسیعی را خنثی ساخته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی

تحولات دهه اخیر در حوزه روابط بین الملل حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دست یابی به اهداف و بهبود روابط  میان دولت هاست؛ به نحوی که امروزه شاهد ظهور و تشکیل اتحادیه های فرهنگی در عرصه جهانی بوده تا از این طریق زمینه تنازعات و چالش های بین المللی، برطرف و موجب هم گرایی دولت ها و ملت ها گردد. از این رو کسب وجهه و اعتبار بین المللی و نفوذ در افکار عمومی و یا به تعبیری، دسترسی به قدرت نرم از جمله اهداف مهم و در عین حال تصریح شده دیپلماسی کشورها در حوزه سیاست بین الملل است که این مهم به تناسب مؤقعیت، جایگاه، امکانات، فرصت ها و ظرفیت های فرهنگی هر کشور به شیوه ها و مکانیسم های مختلف تعقیب می گردد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

آینده پژوهی؛ مفاهیم و مفروضات- بخش دوم


آینده پژوهان از روش های متعددی برای مطالعات خود استفاده می کنند.ما در این نوشتارتعداد محدودی از این روش ها را معرفی کنیم. روش های مورد استفاده در مطالعات آینده به کشف آرمان مطلوبی می پردازند که به کمک آن می توان به خلق سیاست ها و راهبردهای مناسب اقدام ورزید.اساسا می توان  دو دسته از روش های آینده پژوهی را شناسایی نمود.دسته اول به پیش بینی (روش های اکتشافی) و دسته بعدی به آینده سازی (روش های هنجاری) ارتباط می یابد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

آینده پژوهی ؛ مفاهیم و مفروضات- بخش نخست

 

گذشته دیگر در دسترس نیست و تنها خاطراتی از آن در هزارتوی ذهن بر جای مانده است، "حال" نیز  رمنده و گریز پا در گذر است، و کوچک‌ترین تأثیری را برنمی‌تابد؛ آینده تنها چیزی است که برای ما باقی مانده تا در آن و با آن زندگی کنیم.

جهان معاصر، عرصه‌ی تحولات شگرف و پویاییِ شتابنده است. تغییرات چنان غافل‌گیرکننده و برق‌آسا از راه می‌رسند که حتی لحظه‌ای درنگ می تواند به بهای گزاف غافلگیریِ راهبردی در عرصه‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی تمام شود. ترسیم دیدمان‌های روشن آینده، آگاهی اذ روندها پیش‌دستنامه‌ها و تحولات و تصمیم‌گیری به هنگام، می‌تواند هر جامعه و سازمانی را در یافتن بهترین راهها تواناتر سازد. در این محیطِ سرشار از بی‌ثباتی و آکنده از عدم قطعیت، تنها رویکرد و سیاستی که احتمال موفقیت و کامروایی دارد، تلاش برای معماری آینده است. گر چه این تلاش همواره با خطرپذیری فراوان قرین بوده است، اما به هر حال پذیرش این مخاطره، به مراتب عاقلانه‌تر از نظاره‌گر بودن تحولات آینده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

مدیریت جهادی در سایه اندیشه ای والا و همتی مردانه



مدیریت جهادی یک مفروض دارد مبنی بر اینکه ما در وضعیت جنگ و جهاد هستیم و به همین خاطر باید جهادی عمل و مدیریت کنیم  و  اگر ما صحبت از مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ می‌کنیم، بر پایه این باور است که در جنگ و شبیخون فرهنگی، اقتصاد و سیاست محور نیست، بلکه فرهنگ محور کار است. جهاد یکی از فروع دین و از واجبات اسلامی است. جهاد یک واژه عربی است که از ریشه «جهد» به معنی کوشش، مبارزه و مبالغه در کار تا رسیدن به نهایت چیزی، گرفته شده است

نمود حقیقی مدیریت جهادی را می‌توان در سال‌های ابتدایی جهاد سازندگی سراغ گرفت که بر مدار امر حضرت امام خمینی(ره) به راه افتاد و در سال‌های کوتاه و با همتی مردانه و بر یک چشم بر هم زدنی کاری کرد کارستان که نام اش زبانزد عام و خاص شد و  عملکرد انقلابی اش بر تارک این سرزمین خوش درخشید.

  ددر سایه همین مدیریت جهادی است که این اتفاق می‌افتد؛ مدیریتی که خود را در قید و بند تشریفات دست‌ و‌ پاگیر نمی‌داند و به محض احساس نیاز، در عرصه نبرد حاضر می‌شود و تا رسیدن به هدف اش که اتفاقآ متعالی است، از پا نمی‌نشیند. از این رو باید برخی از این ضوابط دست‌ و پاگیر اداری که مثل پیله ای اطراف‌مان پیچیده را کنار بزنیم و با استفاده از همه توان و استعداد مان آستین بالا بزنی که به یقین عرصه فرهنگ بیش از سایر حوزه‌ها نیازمند کار جهادی است؛ چراکه سر و سامان گرفتن اقتصاد و یا هر عرصه دیگری حتی سیاست باید در سایه و برای فرهنگ باشد؛ البته آن فرهنگی که ما انتظارش را داریم که پایه و اساس تفکر و ایدئولوژی ما است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

" نظریه فرهنگی استاد مطهری " منتشر شد

کتاب «نظریه فرهنگی استاد مطهری» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری دربردارنده فصل‌هایی است که از نظر گونه هویت معرفتی، هم مرتبه نیستند، به گونه‌ای که این پژوهش به هر سه سطح بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی معطوف است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)

فرهنگ و اقتصاد لیبرالیستی، " اسب تراوای" غرب که در قلعه انقلاب ماند

شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 "چشم‌اندازی که من به فرهنگ دارم به‌شدت نگرانم می‌کند". انقلاب اسلامی دو وظیفه همراه و توأمان را با هم به دوش گرفت؛ وظایف دوگانه‌ای که کاملاً به هم پیوسته بوده و هست و این وظایف دو وجه یک ماهیت واحد است؛ نخست اینکه در مقیاس جهانی به‌دنبال طلیعه‌داری عبور از غرب مدرن در افق دین بود و دوم در مقیاس داخلی به‌دنبال عبور از غرب‌زدگی شبه‌مدرن بوده است.اما به‌نظر من از همان فردای پیروزی انقلاب اسلامی یک تحرک بسیار گسترده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مقابل و علیه این وظایف شکل گرفت، که البته همه آن‌ها همزمان با هم نبودند؛ نقطه شروع این تحرک و جبهه‌بندی، سیاسی و فرهنگی بوده که باز جنبه فرهنگی آن پررنگ‌تر از سیاست بوده است.

به هر حال از همان زمان پیروزی انقلاب یک تحرک و جنبش فرهنگی سیاسی و اقتصادی علیه انقلاب شروع می‌شود و من گمان می‌کنم اگر ما مسیر این تحرک را ظرف این 3 دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد، دنبال و آن را تا امروز پیگیری کنیم، می‌توانیم ببینیم که مشکلات و نیازمندی‌ها و نقاط آسیب‌پذیر ما در این حوزه‌ها کجاست. با این شیوه می‌توانیم علت بسیاری از کمبودها را در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست تشخیص دهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین فلاح دلاور (دلاوری)